Studieknep 1 - Våga fråga!

Detta kan vara det viktigaste tipset du kommer få av mig. Det kanske låter självklart men ändå är det så svårt. Du sitter och läser i boken och förstår ingenting. Du går på lektion och förstår fortfarande ingenting och jag lovar – det kommer inte bli lättare för att du läser samma sak femtioelva gånger till.


Självklart är nummer ett att fråga på lektionen (om du har lektioner), direkt när du inte förstår. Alternativt att fråga läraren efter lektionen om det känns jätteläskigt att räcka upp handen. Detta kanske borde räcka, men ibland gör det inte det. Tyvärr finns det en del mindre bra lärare som trots detta undervisar, vilket jag tycker är skandal. Jag har, på allvar, haft lärare där jag har förstått mindre
efter att ha fått hjälp än jag gjorde innan jag bad om hjälp. Alla har inte heller sin lärare så lättillgänglig. Jag studerar på distans, eller online som skolan visst har börjat kalla det (korr.se), vilket betyder att jag inte är i skolan utan sköter mig själv hemma. Den mesta lärarkontakten har jag via mail, även om jag så klart kan ringa min lärare på arbetstid (vilket inte alltid är samma som min arbetstid). Hur gör man då?


Har man ingen lärare tillgänglig eller har råkat ut för en usel lärare så finns det en lösning; man utnyttjar sina
kontakter, eller vänner som vi säger till vardags. Kanske har du äldre vänner som redan har läst de kurser du har nu, eller så känner du någon som är allmänt duktig inom området. Om inte så är det fortfarande ingen panik – det räcker gott och väl med en vanlig vän. Ofta kommer vi fram till lösningar och förstår svåra saker lättare om vi bara får diskutera lite.


Så, våga fråga!

Kommentarer
Postat av: Ina

Ja jo jag vet! Älskar de :)

2011-11-15 @ 17:37:34
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Tack så mycket =)

2011-11-15 @ 19:15:44
URL: http://mammatilltvillingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0