Det löser sig

I skrivande stund sitter jag och försöker få Spotify att sammarbeta med internet så att jag ska kunna plugga på musikhistorian. Det är inte lätt att studera på onlinegymnasium när internet är pianissimo, för att uttrycka mig i sann musikanda.

Om mindre än en vecka är det dags att tenta musiken. En kurs som jag själv valt men jag är redan ganska nervös. Tentan består av en skriftlig del, som är ganska lugn för min del - jag har verktygen för att kunna plugga till ett MVG, en del med mysiklyssning, som är lite värre eftersom jag just nu inte kan lyssna på någonting. Den tredje, sista och mest nervösa delen är uppspel. För min del på piano och gitarr. Om jag inte ändrar mig i sista, eller näst sista, sekund så blir låtarna jag spelar:
Hallelujah - piano
Socker (Kent) - piano
Utan dina andetag - (piano)
Knockin' och heavens door (Bob Dylan) - gitarr
Sång till friheten (Björn Afzelius) - gitarr
Jag är totalt livrädd. Rädd att jag ska bli så nervös att jag glömmer texten, acorden eller vad en låt är överhuvudtaget. Rädd för att bli så nervös att jag börjar spela snabbt och slarvigt. Detta helt i onödan, jag behöver inte detta betyget, egentligen. Skulle jag bara få G så gör det varken till eller från. Men ändå.



Med anledning av detta tänkte jag skriva lite om det som drabbar alla oss studenter - TENTAÅNGEST (eller provångest).

Hur känns tentaångest? Jag tror det finns ungefär lika många tentaångestar som studenter, kanske ännu fler. Det som är gemensamt är att ångesten förstör. Ångest är inte samma sak som att vara nervös. Nervositet är helt okej och helt normalt och kan till och med vara bra. Ångesten däremot är visserligen ganska normal den med - men har otäcka konsekvenser som black-outer, hjärtklappning, skakningar, svårighet att fokusera på uppgiften osv. Är det riktigt illa kan följderna t o om vara så allvarliga som regelrätta ångestattacker. Ja, det finns de som har det så jobbigt innan ett prov.

Vad beror då tentaångest på?
Ja, utan att vara professor skulle jag vilja påstå att den bottnas i krav, från omvärlden eller från oss själva. Kanske även en rädsla för just tentaångest. I egenskap av Prestations-Liz skulle jag vilja påstå att jag har svart bälte i tentaångest. Men jag har nog även ett bälte i valfri halvgrådaskig färg i att övervinna tentaångesten.

Om ångesten i grund och botten beror på stora krav är det också här vi måste förändra. Och då måste vi jobba på vår självkänsla. Men det tar tid och är inte helt lätt att förklara, så det går jag inte in på här - det får ni i s f efterfråga. Istället tänker jag ge er några enkla(-isch) råd at ta till när ångesten kommer smygande.
  1. Kom väl förberedd. Om du inte har pluggat men ändå vill ha MVG bör du vara orolig.
  2. Glöm inte att andas. Det är lättare än man tror att glömma att andas, men hjärnan behöver syre för att kunna andas och att hålla andan betyder att du måste spänna kroppen. Andas iiiiin-uuuuut, iiiiin-uuuuut!
  3. Det är inte farlig att vara nervös, rädd o s v. Detta är faktiskt ett råd jag fick av en dramalärare och det betyder helt enkelt att när du känner rädslan ex. komma smygande så accepterar du den och känner hur ingeting faktiskt händer. Rädslan i sig är inte farlig och när vi inser det kan vi också slappna av.
  4. Tänk på annat. Att gå igenom Napoleons slag eller tyskaglosor precis innan provet börjar hjälper INTE. Tänk istället på något helt anat, lyssna på musik, läs en bok, ring en vän o s v.
  5. Glöm inte att det löser sig. Det gör det alltid. Även om du skulle få IG så löser det sig. Det är så livet är utformat. Det löser sig alltid och det finns alltid mer än en väg till drömjobbet, drömskolan eller drömstaden. Det löser sig.

 

 

 

Tenta Lugnt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0