Smakar det gott?



För tre dagar sedan damp MOTDRAG ner i brevlådan hos mig. 23 läsvärda sidor från UNF. Här fick jag läsa något som gör mig så glad.

"Alkoholkonsumtionen är historiskt låg bland skolelever, [...]"

Jag vill bara krama om er allihopa, allihopa ni som vågar stå emot trycket. Allihopa ni som vågar stå upp för era kroppar, för andras kroppar och för en industri som är galen. Jag vill bara krama om er allihopa.

I Sverige beräknas det finnas cirka en miljon människor som har en lite för komplicerad relation till alkoholen. Låt oss låtsas att varje människa som ingår i denna miljon människor har två nära anhöriga. En mamma, en son, en sambo exempelvis. Låt oss även låtsas att varje människa som ingår i denna miljon har en vän. Det är inte särskilt högt räknat. Det blir tre människor på varje människa som ingår i denna miljon vilket tillsammans blir fyra miljoner människor. Fyra miljoner är nästan halva Sveriges befolkning. Det betyder att alkoholen gör vardagen mer besvärlig, mer betygande och i vissa fall riktigt överjävlig för nästan halva Sveriges befolkning. Jag förstår inte. Jag förstår inte hur någon människa kan tycka det är värt det. Men ska jag behöva avstå alkohol för att någon annan inte kan kontrollera spriten? Det är ett argument jag har hört för många gånger och jag skulle vilja fråga: Ska någon annan behöva ha ett helvete bara för att du prompt vill ha möjligheten att hälla i dig gift? Jag förstår inte. Om vi levde i ett superliberalt samhälle, då skulle alkohol vara helt okej. Men då borde även andra droger vara helt okej. Likaså mord, våldtäckt och rån. Alla ska väl få göra som de vill? Men nu lever vi i ett samhälle där vi har lagar för att skyddas. Skydda oss själva och skydda andra. Ja, förutom när det gäller alkohol då – det är ju inte så farligt… Man brukar säga att man ska ”Take one for the team”. Det kanske vore bättre om vi ”Refused one for the team”.

Snart är det helg och jag vill inte komma med några pekpinnar. Jag kan inte bestämma över dig. Men jag önskar att du tänker efter. För varje centiliter alkohol du betalar för, sätter du bollen i rullning. En boll som inte bara slår en strike rakt ner i plånboken på alkoholföretagen, utan en boll som riskerar slå sönder tillvaron för fyra miljoner människor. Och då har vi bara räknat med den svenska alkoholen.





Källa:
http://www.can.se/sv/Drogfakta/Fragor-och-Svar/Alkohol/#

Kommentarer
Postat av: Vickan

Sv: Ja asså de har så mycket snygga kläder faktiskt :O :D

2012-02-24 @ 16:27:43
URL: http://cinca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0